Sisältöstrategiaan liittyy erilaisia trendejä, eli ajatuksia siitä, minkälainen sisältöstrategia olisi paras millekin yrityksille. Vastaatko työsi puolesta ison yrityksen markkinointi- ja sisällöntuotanto vai sisältöstrategiaan liittyvistä asioista? Oletko freelancer, eli kevytyrittäjä ja olet perustanut kaiken muun työsi ohella nettikaupan verkkoon? Kaikissa tapauksissa oikein laadittu sisältöstrategia auttaa yritystä kehittymään ja yrittäjää menestymään.

Oikean sisältöstrategian valinta oman yrityksen kohdalla on helppoa, kun esittää itselleen seuraavia kysymyksiä:

  • Minkälaisia formaatteja tulen sisällöntuotannossa verkkosivustolla käyttämään?
  • Missä erilaisissa kanavissa sisällön pitää näkyä?
  • Haluanko markkinoida yrityksen tuotteita sosiaalisessa mediassa?
  • Haluanko keskittää tuotteiden ja palvelujen myynnin vain verkkoon vai haluanko markkinoida myös lehtien painetuissa versioissa?

Nykyään sosiaalisen median valovoimaa ei voita mikään, sillä niin yksityishenkilöt kuin yrityksetkin ovat siirtyneet lähes 100% verkkoon. Digitaalinen maailma tarjoaa runsaasti vaihtoehtoja omaan yritystoimintaan sopivan strategian valitsemiseen. Formaatteina voivat toimia muun muassa kaiken kattavat artikkelit, blogipostaukset, webinaarit, uutiskirjeet, kuvat ja videot, erilaiset tutkimukset, case-esimerkit, ladattavat oppaat, e-kirjat ja podcastit.

Asiakas on aina kuningas

Asiakas on tärkeä yritykselle myös ostopäätöksen ja ostotapahtuman jälkeen. Asiakasta ei pidä unohtaa sen jälkeen, kun ”asiakas on kulkenut kassan kautta.” Jos asiakas on suorittanut ostokset verkossa, hänelle voi lähettää asiakaspalveluun tai tuotteeseen liittyvän tyytyväisyyskyselyn tai uutiskirjeen edellyttäen, että asiakas on suostunut ottamaan uutiskirjeitä vastaan ja hänen sähköpostiosoitteensa on yrityksen tiedossa.

Tehokas sisältöstrategia on nykypäivää ja sitä tarvitaan markkinoinnissa paljon enemmän kuin milloinkaan. Sisältömarkkinointi tavoitteineen perustuu aina jokaisen yrityksen strategiaan ja liiketoimintaa koskeviin tavoitteisiin. Menestyvä yrittäjä tietää, että myös jokainen yrityksen asiakas on yrityksen potentiaalinen markkinoija. Tyytyväinen asiakas kertoo hyvästä asiakaspalvelusta myös ystävilleen ja tuttavilleen, joten ”hyvä kello kauas kuuluu” niin kuin vanha ja viisas sananlasku sanoo.

Yrittäjän kannattaa aina muistaa, että nykyään paras tunnettuus ja näkyvyys yritykselle tapahtuu verkossa. Hyvä ja kaiken kattava sisältö on huomattavan keskeisessä asemassa digitaalista markkinointia käytettäessä. Tarkkaan laadittu sisältöstrategia toimii onnistuneen markkinoinnin perustana. Sisältöstrategia huomioi aina valitun kohderyhmän, tehokkaan markkinoinnin, käytettävän median, yrityksen kilpailijat, saatavilla olevat resurssit ja varsinaisen ostoprosessin.