Markkinointi on jokaisen tuotteen ja palvelun kulmakivi: sillä varmistetaan, että työsi tulos on kaiken näkemäsi vaivan arvoinen ja että siitä kuulee mahdollisimman moni. Hyvä markkinointi on myös keskeinen osa tuotteesi brändiä: jos tuotteestasi tulevat ensimmäisenä mieleen sen ärsyttävät mainokset, ei ostajiakaan juuri ole, sillä he kääntävät selkänsä pelkän mainoksen perusteella. Sen sijaan hyvin markkinoitu tuote, kuten vaikkapa Apple, on onnistunut nousemaan melkeinpä synonyymiksi sanalle ”korkealaatuinen” – kiitos onnistuneen markkinointitiimin.

Kun tavoitteena on markkinoida, monilla on kiusaus saada mainos näyttämään upeammalta käyttämällä erityisen hienoja sanoja, jotta tuotekin saadaan kuulostamaan hienolta. Tätä sanotaan markkinajargoniksi, ja tässä artikkelissa selitämme, miksi sinun pitäisi välttää sitä.

Vaikeat sanat eivät kerro tuotteesta mitään

Aloitetaanpa sillä, että määrittelet sanan ”jargon”. Aika vaikeaa, eikö? Se ei välttämättä sano mitään, joten onkin siis melko lailla ajanhukkaa kirjoittaa koko sanaa. Tämä koskee kaikkia sanoja markkinoinnissa.

Mainostoimistot laskuttavat usein sanakohtaisesti, joten siksi onkin tärkeää, että jokainen mainoksessa käytetty sana on tarkkaan harkittu, jotta et maksa tyhjästä. Tällainen harkinta pakottaa sinut myös miettimään mahdollisimman napakkaa ja selkeää ilmaisua. Suuntaamalla esimerkiksi osoitteeseen https://nitrocasino-online.fi huomaat, miten jännittävään kasinotunnelmaan pääsee melko vähäsanaisella ilmauksella: sanoja on vähän, mutta kaikilla niillä on merkitys.

Erityisen varovainen kannattaa olla niin sanottujen kansainvälisten sanojen kanssa. Ne ovat käännöksiä usein englannista, joiden merkitys on suomen ja englannin välillä melkein sama, muttei kuitenkaan täysin sama – ja juuri tässä on ongelma. Sanojen käyttöympäristöt ovat myös usein erilaiset ja väärinymmärryksiä voi syntyä siksi, että markkinointi alana on melko lailla englanninkielinen.

Mitä käyttää jargonin asemasta?

Jos markkinointijargonia ei sitten saa käyttää, niin miten voi mainostaa tuotettaan onnistuneesti? Kannattaa ennen kaikkea pyrkiä selkeään ilmaukseen: jos asiakas joutuu miettimään mainoksesi sanavalintoja, hän ei mieti itse tuotetta. Selkeällä ja yksinkertaisella kielellä ohjataan siis asiakkaan huomio itse tuotteeseen. Ja kannattaa myös pitää mielessä, että suomalaiset osaavat kyllä arvostaa yksinkertaista ilmaisua.

Suomen kieli on myös hyvin rikas. Kannattaa tutustua siihen ja rikastuttaa omaa mainoskampanjaansa suomenkielisillä ilmauksilla, jos on tarvis.