Mitä verkkosuunnittelussa otetaan huomioon?

Jokaisen omia verkkosivujaan päivittävän ja esimerkiksi responsiiviset verkkosivut hankkivan henkilön, kannattaa ottaa huomioon seuraavat asiat:

  • Kuinka monta henkilöä sivuillani käy päivittäin, ja mistä asioista he sivustollani pitävät?
  • Yrittäjän on hyvä kiinnittää verkkosivuston sisältöön todella runsaasti huomiota
  • Kuinka paljon yritykselläni on liidejä, eli potentiaalisia ostavia asiakkaita?
  • Onko yritykseni esimerkiksi Top 3 tai Top 5 joukossa esimerkiksi Googlen hakupalvelussa?

Digitalisaatio muuttaa sekä normaalia kaupankäyntiä että yritystoimintaa. Käytännössä sekä nykyaikaiset että myös perinteiset yritykset siirtyvät verkkoon, joten jokaisen kannattaa itse oppia toimimaan verkossa tai hankkia kyseiset palvelut ostamalla ne muualta. Verkkosuunnittelu tarkoittaa merkittävän isoa kokonaisuutta, johon kuuluu verkkosivujen koko suunnittelu- ja tuotantoprosessi. Suunnittelussa otetaan tarkkaan huomioon monet asiat, kuten sivuston käytettävyys, sisältö ja visuaalinen ulkonäkö.

Tehokas hakukoneoptimointi

Jokaisen tietokoneen käyttäjän olisi hyvä tietää, mitä hakukoneoptimointi verkossa tarkoittaa. Hakukoneoptimoinnin kansainvälinen nimi SEO, eli search engine optimization on tärkeä osa jokaisen verkkosivun suunnittelussa. Hakukoneoptimoinnin avulla parannetaan aina verkkosivustojen näkyvyyttä, jolloin myös saavutetaan esimerkiksi googlen avulla entistä paremmat hakutulokset. Yrittäjille on erittäin tärkeää, että oma yritys näkyy ensimmäisten hakutulosten mukana erityisesti silloin, jos kysymyksessä on nuori yritys, jonka tunnettuutta pitää parantaa.

Hakukoneoptimoinnin avulla on mahdollista löytää sekä verkkosivuston mahdolliset heikkoudet että kaikki upeat vahvuudet. Hakukoneoptimoinnin avulla yrittäjä huomaa nopeasti, minkälaiset tuotteet tai palvelut kiinnostavat eniten asiakaskuntaa. Monet yrittäjät parantavat omaa hakukonenäkyvyyttään ostamalla erillisiä mainospaikkoja vaikkapa googlelta. Maksettu mainospaikka tarkoittaa käytännössä ensimmäistä sijoitusta google haussa, johon kirjoitetaan eteen pienellä sana ”mainos.”

Hakukoneystävälliset verkkosivut

Mitä hakukoneystävällinen verkkosivu tarkoittaa? Seuraavassa muutamia esimerkkejä asiasta.

  • Hakukoneystävällinen verkkosivu päivitetään usein ja sivulla on runsaasti sisältöä
  • Hakukoneystävälliset verkkosivut ovat relevantteja, eli esillä on kaikki oleellinen tieto
  • Hakukoneystävällisellä verkkosivulla on mukana aina loogisia verkkosivun sisäisiä linkkejä
  • Hakukoneystävällinen verkkosivu optimoidaan aina tärkeiden hakusanojen varaan
  • Hakukoneystävällisen verkkosivun laadintaan saa apua kyseisen alan asiantuntijoilta, kuten verkkosuunnittelijalta tai vaikkapa datanomilta
  • Hakukoneoptimoinnin trendit tulevat koko ajan muuttumaan paremmiksi, joten jokaisen kannattaa päivittää myös omaa tietotekniikan tuntemustaan ja osaamistaan paremmaksi